Vad är klimatfostran?
Klimatfostran är ett av delområdena inom miljöfostran, fostran i hållbar utveckling och ekosocial bildning. Övriga närbesläktade områden inom fostran är medborgarfostran, global fostran och människorättsfostran samt framtids- och mediefostran.
De viktigaste målen inom klimatfostran är att bygga en hållbar framtid, stödja människors delaktighet, träna påverkansfärdigheter såväl i samhället som i vardagen och genom egna val. Centralt i detta utöver djupare förståelse för klimatförändringen är även förändringar i beteende och agerande. Med beteende menas människors agerande för att påverka klimatförändringen och anpassning till den. Förutom aktiva medborgare deltar även samhällets institutioner i begränsning och anpassning till klimatförändringen, och medborgare måste delges åtminstone grundinformation om institutionernas verksamhet inom klimatfostran.

borntosnore
På denna sida hittar du information om följande:
Klimatfostran i finska läroplaner
Sex tips för skolans klimatfostran
Läs mer om klimatfostran
Klimatfostran i finska läroplaner

U.S. Department of Agriculture
För första gången sattes klimatfostran som ett innehållsligt mål i finska läroplaner för den grundläggande utbildningen som började gälla 2016. Enligt läroplanerna baserar sig den grundläggande utbildningens värdegrund på tanken om eko-social bildning. Den ledande tanken i den ekosociala bildningen är att skapa en livsstil och kultur som värnar om människans okränkbara värde, ekosystemens mångfald och förmåga att förnya sig, och samtidigt bygga en kunskapsbas för cirkulär ekonomi som grundar sig på hållbar användning av naturresurser. En central del av ekosocial bildning är förståelse för allvaret i klimatförändringen och kunskap att begränsa den.
Centrala punkter i främjande av klimatfostran är att inkludera klimatfostran och klimatutbildning i skolundervisning och på högskoleutbildningar, samt samarbete mellan olika aktörer. Redan nu görs det mycket inom klimat- och miljöfostran samt i arbetet att främja hållbar utveckling, och flera olika handlingsmodeller och aktörnätverk har etablerats. Aktiva i detta arbete har varit såväl lärare som medborgarorganisationer. En förutsättning för att kunna inkludera multidisciplinärt kunskap om klimat i människors vardag, olika branscher, arbetsplatser och forskning är att klimatfostran och -utbildning införs även i vardagens kommunikation samt i undervisning och utbildning på gymnasie- och högskolenivå.
Sex tips för skolans klimatfostran
Behovet för klimatfostran har de senaste åren ökat bland annat av följande orsaker:
- Konsekvenserna av klimatförändringen framkommer allt tydligare överallt i naturen och samhället, både globalt och lokalt.
- Det finns många felaktiga föreställningar och fördomar om klimatförändringen.
- Klimatförändringen är ett omfattande ämnesområde och för att förstå det förutsätter mångsidig kompetens. Med mångsidig kompetens menas inte enbart att definiera och komma ihåg begrepp utan den omfattar även förståelse för framtiden och fenomenens komplicerade kopplingar samt kunskap om hur man tillämpar de inskaffade kunskaperna.
Nedan har vi samlat tips på hur man genomför klimatfostran i skolmiljön.
Läs mer om klimatfostran (på finska)
Hyviä materiaaleja ilmastokasvattajalle
Open ilmasto-oppaan eri osiot ovat täynnä hyviä ilmastonmuutosta ja ilmastokasvatusta erilaisilta kanteilta tarkastelevia materiaaleja ja tehtäviä. Tähän on koottu joitakin yleispäteviä materiaaleja, joista voi olla hyötyä ilmastonmuutosilmiön viestimisessä. Lisää materiaaleja löydät myös tästä Open ilmasto-oppaan blogipostauksesta.
Ilmastonmuutos on kasvihuoneilmiön voimistumista -video on tuotettu Ilmari-hankkeessa. Tiiviissä animaatiossa kerrotaan ilmastonmuutoksen perusteet. Kesto 0:52. https://www.youtube.com/watch?v=Z492NKa1tqo
Maailma täynnä ilmastoratkaisuja -video esittelee sikermän ilmastoratkaisuja eri puolilta maailmaa. Video on tuotettu Ilmari-hankkeessa. Kesto 2:37. https://www.youtube.com/watch?v=LkxEUHx6Wdc
Tehtävänä tulevaisuus on YLE:n sivusto, johon on koottu videoklippejä, podcasteja, lehtijuttuja ja dokumentteja kärjellä “Ratkaisuja ilmastonmuutokseen”. https://areena.yle.fi/radio/ohjelmat/30-625
100 fiksua arjen tekoa on Sitran sivusto, joka tarjoaa 100 keinoa hyvään elämään maapallon kantokyvyn rajoissa. Kunkin yksittäisen teon ympäristövaikutus on laskettu ja luokiteltu vaikutusten koon mukaan. https://www.sitra.fi/hankkeet/100-fiksua-arjen-tekoa/
WWF:n ympäristökasvatuksen materiaalipankista löydät runsaasti materiaaleja eri-ikäisten oppijoiden käyttöön. Voit etsiä tulostettavia materiaaleja teeman, opetettavan aineen, oppijoiden iän tai kielen perusteella. Osan materiaaleista voit tilata myös painettuna.
https://wwf.fi/vaikuta-kanssamme/ymparistokasvatus/materiaalipankki/
Päin helvettiä? Ympäristöahdistus ja toivo. Panu Pihkala. Kirjapaja (2017).
Kirja perehtyy ympäristötunteiden syihin ja seurauksiin auttaen ymmärtämään kysymysten meissä aiheuttamia reaktioita.
Ilmastoaiheisia dokumenttielokuvia
Tulevilla rannoilla (2017) on elokuvaohjaaja John Websterin dokumenttielokuva, joka vie katsojan tulevaisuuden äärelle luoden näkymän niihin kaventuviin elämänmahdollisuuksiin, joihin meidän sukupolvemme päätökset vaikuttavat.
Before the flood -elokuvassa (2016) matkustetaan ympäri maailmaa katsomaan vaikutuksia, joita ilmastonmuutos jo nyt aiheuttaa eri puolilla maailmaa. Dokumenttielokuvaa tähdittää Leonardo di Caprio.
Disruption (2014) tutkii ilmastokriisin syitä eri yhteiskunnan alojen näkökulmasta. Keskiössä on myös maailmanlaajuiseksi levinneen People´s Climate March -mielenosoituksen valmistelut. Elokuvan voi näyttää koulussa ilmaiseksi, mutta suomenkielistä tekstitystä ei ole saatavilla. Kesto 52:27. http://watchdisruption.com/
Ilmastokasvatuksen teoriaa
Ilmastokasvatus osaamisen ja vastuullisen kansalaisuuden perustana (Lehtonen & Cantell, Suomen ilmastopaneelin raportti 1/2015)
http://www.ilmastopaneeli.fi/uploads/selvitykset_lausunnot/Ilmastokasvatuksen%20raportti%20%209.6.2015.pdf
Synkistely ei pelasta ilmastoa (Aarnio-Linnanvuori)
http://www.skolar.fi/synkistely-ei-pelasta-ilmastoa/
Tarvitsemme lisää ilmastonmuutoskasvatusta (Ratinen 2016)
http://www.ilmastopaneeli.fi/news/74/115/Tarvitsemme-lisaa-ilmastonmuutoskasvatusta/d,Blogi/