Klimatförändringen i musikundervisning
Klimatförändringen påverkar människors liv och naturmiljöer nu och särskilt i framtiden. Musiken kan på samma sätt som andra konstformer förändra vårt sätt att förhålla oss till världen och förändringar, fungera som hjälpmedel i klimatkommunikationen och i hantering av känslor som klimatförändringen väcker. Musikundervisningen ska hjälpa oss att bättre förstå klimatförändringen och att bygga upp en klimatvänlig värld.

Evandro Sudre
Musikartikeln består av följande delar:
Musik som medel i klimataktivism
– Musiker som aktivister
– Medborgarorganisationer drar nytta av musiken i klimatkommunikationen
Musik som medel i hantering av känslor
– Vädret påverkar musiken som vi lyssnar
– Hjälp av musik i klimatångest
– Musik som hjälpmedel i terapin
Uppgifter
– Bildgalleri
– Källor och ytterligare läsning
Musik som medel i klimataktivism

Mat McDermott
En av konstens uppgifter är att kritiskt granska och forma vår nuvarande existens och våra etablerade synpunkter. Därför är det naturligt att de i vårt samhälle inbyggda miljöproblemen har blivit ett viktigt tema inom modern konst som kommenterar samhället och kulturen. Konsten har förmåga att hantera frågor kring klimat, värderingar och betydelser även genom känslor vilket avviker från det närmandesätt som tekniska branscher och naturvetenskaplig objektivitet har. Samtidigt har konsten stora möjligheter att ändra vårt förhållningssätt till världen.
Som musik i allmänhet påverkar även musik med klimattema åhöraren på många sätt. Utöver själva melodin och orden kan rubriken styra lyssnarupplevelsen. Eftersom miljöproblemen är dagens ”grundupplevelse”, en ständigt närvarande upplevelse i allas medvetande och människors vardag kan tecken som blott tangerar miljöteman få tankar och känslor att inrikta sig på tematiken i fråga. Vi upplever inte heller texter eller musikstycken i ett vakuum utan alltid som en del av en större kulturell och samhällelig kontext. Vid behov kan det kritiska syn- eller hörselperspektivet om miljöproblem aktiveras och tas i bruk även medvetet.
Följande synpunkter kan hjälpa individer att förstå betydelsen av musikkunskap och musikstudier som kan leda till aktivt medborgarskap med målsättning att begränsa klimatförändringen:
- Musiken ger möjligheter till utsläppssnål njutning och upplevelser.
- Musiken ger möjligheter att göra själv och få uppleva något man skapat och styrt själv.
- Genom musiken kan man lära sig att samarbeta.
- Musikutövning lär dig uthållighet och seghet – dessa egenskaper behövs även i skapande och främjande av klimatlösningar om vi inte lyckas direkt och måste försöka om och om igen.
Jillian Stewart Musiken är känslornas språk som människan genom tiderna har utnyttjat för att uttrycka såväl glädje som sorg. På samma sätt som andra konstformer kan musiken lyfta fram känslor ur undermedvetna som man inte tidigare ens varit medveten om. Dessutom hjälper musiken att hantera och lösa frågor som kommit fram ur undermedvetna. När man spelar och improviserar musik får den inre känslan en yttre och hörbar form. Att spela och sjunga kan kännas som en renande känsla. Det är onödigt att skapa motsättningar mellan konst och vetenskap vad gäller känslor eller förnuft eftersom även konsten är en egen vetenskapsgren och kan vara matematisk, och vetenskapen kan innehålla känslor och värderingar. Det är ett obestridligt faktum att genom konstämnen i skolan finns det möjlighet att bearbeta känslor och även i samband med hantering av frågor kring klimatet.[/su_spoiler]Musik som medel i hantering av känslor
Uppgifter
Eleverna komponerar och skriver tillsammans en sång med klimatförändring som tema.
2. Kakofoniorkestern
Varje elev får eget instrument (vilket instrument som helst går bra). Läraren läser högt följande meningar en i taget och eleverna tänker på känsloreaktioner som de väcker och vilken ton bäst beskriver känslan.
- Havsytan kommer sannolikt att höjas på grund av klimatförändringen.
- Varje människa har möjlighet att påverka klimatförändringen i arbetet, hemma och i politiken.
- Klimatförändringen minskar antalet dagar med snötäcke i Finland.
- Vindkraften har de senaste åren ökat enormt i världen.
- Klimatförändringen orsakar hos många människor negativa känsloupplevelser såsom ångest, rädsla och maktlöshet.
- Gråhägern har till följd av klimatförändringen blivit en permanent art i Finland.
3. Klimatförändring-skivjury
Eleverna letar fram så många låtar som möjligt som handlar om klimatförändring och inrättar en skivjury (nedan några exempel). Innan eleverna poängsätter låtarna ska följande frågor diskuteras:
- Varför gillade du eller gillade inte den här låten?
- Vad berättar låten och på vilket sätt? Kommunicerar sången klimatförändring? Eller något annat miljöproblem?
- Till vem är budskapet riktat?
- Anser du att låten har stark inverkan? Varför/varför inte?
Läraren obs! Alla sånger handlar inte direkt om klimatförändringen.
- Dear Future Generations: Sorry (Prince Ea): https://www.youtube.com/watch?v=eRLJscAlk1M&feature=youtu.be
- A Song of Our Warming Planet (Daniel Crawford): http://ensia.com/videos/a-song-of-our-warming-planet/ (alkaa videon kohdasta 01:35)
- Only an Expert (Laurie Anderson): https://www.youtube.com/watch?v=bvhfSH9CbCw
- Beds are burning (Midnight Oil): https://www.youtube.com/watch?v=W5f5TK04Hl8
- 4 degrees (Anohni): https://www.youtube.com/watch?v=Fi0q0O4V5Qs
- It´s getting hot in here (Nelly): https://www.youtube.com/watch?v=oRAuQM3pl-Y
- Heal the World (Michael Jackson): https://www.youtube.com/watch?v=fzDft0DZRUw
- Elegy for the Arctic (Ludovico Einaudi): https://www.youtube.com/watch?v=2DLnhdnSUVs
Finskspråkiga sånger: - Miten historiaa luetaan? (Paleface): https://www.youtube.com/watch?v=KbwgCZJNZDA&ebc=ANyPxKpaR-of6udBBz11qJz4nk_hPHJFKEeOdLKIdVk6IkIC8uhU-WaojxntUsORChyACa4_Q1sUbJPmuEkt72H8LKvq-iDR3w
- Aurinko (Reino Nordin): https://www.youtube.com/watch?v=hxrjjEgbzGg
- Rion henki (Raakku ja Helmet): https://www.youtube.com/watch?v=oG-SvKNVU-c
- Maalla, Merellä, Ilmassa (Stam1na): https://www.youtube.com/watch?v=4uzaxBeBfVk
- Kiitollisuutta (Jukka Poika fest. Raappana): https://www.youtube.com/watch?v=MOiWk-FxTt8
- Vesireittejä (Ultrabra): https://www.youtube.com/watch?v=C0jsYthEwdg
- Hiilen kiertokulku luonnossa (M.A. Numminen): https://www.youtube.com/watch?v=szz-vhHva4w
- Kauppatori (Egotrippi) (löytyy Spotifysta)
- Luonnonsuojelujenkka (M.A. Numminen): https://www.youtube.com/watch?v=tSfXQGeBJh0
- Leipää, lempee, lämpöö (Arja Koriseva): https://www.youtube.com/watch?v=UQ4XqsGJ7zw
Bildgalleri
Källor och ytterligare läsning
http://agon.fi/article/musiikin-filosofisuus-ymparistoongelmien-aikakaudella/
Where are all the climate change songs? (BBC 2015)
http://www.bbc.com/news/magazine-34844244
Ilmastonmuutos vaikuttaa musiikkimakuumme – soiko 2080-luvulla kesäisin vain blues? (YLE 2015)
http://yle.fi/uutiset/ilmastonmuutos_vaikuttaa_musiikkimakuumme__soiko_2080-luvulla_kesaisin_vain_blues/7933831
Tunteet haltuun musiikilla (Tiede 2007)
http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/tunteet_haltuun_musiikilla
Toiminnalliset menetelmät (ELÄ! – Elämän Punaista Lankaa Etsimässä)
http://www.ela.fi/akatemia/toiminnalliset.php