Klimatförändringen i biologiundervisning
Klimatförändringen är det mest allvarliga miljöproblemet som någonsin drabbat mänskligheten. Den påverkar människors liv och naturmiljöer redan nu och följderna kommer att öka i framtiden. Konsekvenserna av den mänskliga verksamheten är avgörande i den fortsatta klimatförändringen, och den katastrofala klimatförändringen kan fortfarande förhindras om viljan finns. Biologins centrala roll i klimatfostran är att undervisa hur det förändrade klimatet påverkar livet på jorden samt träna på metoder inom biologin för att kunna påverka klimatförändringen. Biologiundervisningen ska hjälpa oss att bättre förstå klimatförändringen och att bygga upp en klimatvänlig värld.
Biologiartikeln består av följande delar:
Klimatförändringen är förstärkt växthuseffekt
– Kolets kretslopp i naturen
– Klimatförändringen ändrar kolets kretslopp
Klimatet har alltid förändrats
Organismer försöker anpassa sig till klimatförändringen
Klimatförändringen minskar naturens mångfald
– Klimatförändringen orsakar stora förändringar i ekosystem
Klimatförändringen syns även i den finska naturen
– Däggdjur som anpassat sig till vintern drabbas, fåglarnas flytt tidigareläggs
– Huggorm och laxfisk har svårigheter, gös och mört gynnas
– Insekter är känsliga för klimatväxlingar
– Växtligheten ändras på många sätt
Klimatförändringen har samband med andra miljöproblem
Biologins roll i begränsning av och anpassning till klimatförändringen
– Naturskyddsområdens roll är viktig
– Skogar och åkrar som kolupptagare
– Bioekonomi och cirkulär ekonomi till hjälp
– Anpassningen har redan påbörjats
Bli opinionsbildare
Uppgifter
Bildgalleri
Källor och ytterligare läsning
Klimatförändringen är förstärkt växthuseffekt

hans s
Växthuseffekten innebär att de lägre skikten av atmosfären värms upp på grund av koldioxid och andra växthusgaser (bl.a. vattenånga och metan). Den naturliga växthuseffekten möjliggör livet på vår planet och effekten uppstår när växthusgaserna släpper solinstrålningen till jordytan men saktar ner den utgående strålningen på väg tillbaka uti rymden. Därför är atmosfärens temperatur nära jordytan cirka 33 grader högre än utan påverkan från växthusgaser då temperaturen skulle vara -18 grader.
Med klimatförändring, eller förstärkt växthuseffekt, menas att när mängden växthusgaser ökar förstärks gasernas påverkan vilket gör att atmosfären värms upp. För närvarande uppvärmer mänskligheten snabbt jorden genom att släppa mer växthusgaser i atmosfären. Mängden koldioxid, metan och dikväveoxid i atmosfären har ökat betydligt under de senaste ett par hundra åren, i huvudsak därför att människor under denna tid har allt mer använt fossila bränslen. Fossila bränslen har bildats av förhistoriska rester av levande organismer och förvandlats till kol i jordlager och som nu finns i form av stenkol, olja och naturgas.
Klimatet har alltid förändrats

USFWS Endangered Species
Det som ytterst påverkar jordens klimat är mängden solinstrålning mot jorden. Den varierar beroende på breddgraden och årstiden. Solenergin som upptas av jordytan förorsakar strömningar och kretslopp av luft, vatten och kol i vårt klimatsystem. Strömningarna i atmosfären och haven å sin sida överför värme från ett område på jorden till ett annat. Strömningsriktningen regleras av kontinenters och havens belägenhet samt bergen.
Organismer försöker anpassa sig till klimatförändringen
Klimatförändringen påverkar livsmiljöer och organismer som lever i dessa miljöer. Olika arter reagerar olika på förändringen. En del drar nytta av förändringen och de får konkurrensfördelar jämfört med andra arter eftersom de har anpassat sig bättre till förändrade förhållanden eller de har en högre toleransförmåga mot förändrade förhållanden. Dessa arter ökar i antal i deras ursprungliga utbredningsområden och arterna sprider sig även till områden runtomkring.
Klimatförändringen minskar naturens mångfald

J. N. Stuart
Med naturens mångfald eller biodiversitet menas mångfald och variation av all levande natur med både organismer och biologiska system. Mångfald förekommer i alla nivåer ända från den genetiska arven hos en viss individ inom en art till områdets arter och ekosystem.
I naturen har mångfalden ordnat sig i helheter där olika arter interagerar med varandra. Förhållandena i livsmiljön styr förutsättningarna för organismers förekomst i ett visst område. Naturens mångfald är en viktig del av ekosystemets funktion och att bevara den är en förutsättning för fortlevnaden på jorden. Mångfalden gör organismerna mer motståndskraftiga och mer anpassningsbara mot förändringarna i miljön och när förhållandena ändras är det alltid någon individ, art eller ekosystem som redan är bättre anpassade till den.
Naturens mångfald är viktig för mänskligheten eftersom den påverkar ekosystemens förmåga att frambringa nödvändiga ekosystemtjänster för människor, till exempel föda, rent vatten och ren luft samt andra produkter ur naturen. Naturens mångfald har även ett egenvärde.
Klimatförändringen syns även i den finska naturen

USFWS Endangered Species
Till följd av klimatförändringen sker förändringar hos arter av följande orsaker:
- Arterna förflyttar sig norrut när klimatet uppvärms.
- Utbredningsområden som är lämpliga för växter och djur i nordliga områden minskar eller försvinner.
- Snötäcket minskar under vintrarna.
- Vattenområden fryser till kortare tider än tidigare.
- Vintrarna är mildare än tidigare.
- Organismerna hamnar i nya konkurrenssituationer.
- Nederbörd och flöden av sötvatten ökar och då minskar salthalten i Östersjön.
- Nya växtsjukdomar och skadeinsekter förekommer Finland.
Klimatförändringen har samband med andra miljöproblem

NathanaelBC
Miljöproblem utgör ett komplicerat nätverk. Klimatförändringen har ett nära samband med flera andra miljöproblem vars följder förstärker klimatförändringens konsekvenser eller vars konsekvenser klimatförändringen förstärker. Mest betydande av konsekvenserna är den ovan beskrivna minskningen av naturens mångfald, splittring av livsmiljöer och avskogning.
Dessutom är havsförsurning ett allvarligt problem som har samband med den ökade koldioxidhalten i atmosfären. Här fördjupar vi i de tre sistnämnda problemen.
Bli opinionsbildare

The Wild Center
I klimatdebatter framhålls ofta den enskildes val och konsumtionsbeteende, särskilt när det gäller ungdomar. Men ur de ovannämnda biologiska metoders synvinkel är det ju klart att man kan göra dem mer kända genom att skaffa information, skriva motioner, hålla tal, skriva insändare och artiklar, kontakta beslutsfattare och anordna möten. Det finns många sätt att påverka och ju fler möjligheter att träna desto mer får man erfarenhet och blir duktig på att använda dem.
Uppgifter
Recent Advances in tje Cimate Change Biology Literature: Describing the Whole Elephant (Peterson, Menon & Li, Peer Reviewed Publications 2010) Climate change and prolongation of growing season: changes in regional potential for field crop production in Finland (Peltonen-Sainio, Jauhiainen, Hakala & Ojanen, Agricultural and Food Science 2009) Ten Species That Are Evolving Due to the Changing Climate (Thompson, Smithsonian.com 2014) Ilmastonmuutoksen vaikutukset ekologisiin prosesseihin ja Suomen luonnon monimuotoisuuteen (Ilmasto-opas) Matka maailman ympäri – muutokset maailman suurekosysteemeissä ja luonnon monimuotoisuudessa (Ilmasto-opas) Ilmastonmuutos lajien sukupuuttojen aiheuttajana (Jokimäki, Ilmastotieto 2013) Vain korallisaarella elänyt nisäkäs nähtiin viimeksi vuonna 2009 – Ihmisen aiheuttama ilmastonmuutos tappoi sukupuuttoon ensimmäisenä maailmassa? (Tekniikka & Talous 2016) Cimate Change and Biodiversity (Convention on Biological Diversity) Ilmastonmuutos ja luonto (Suomen Luonnonsuojeluliitto) Itämeren erityispiirteet saattavat kadota ilmaston muuttuessa (Ilmasto-opas) Ilmastonmuutos lähiluonnossamme (Marjakangas 2011). Mediapinta. Ocean Acidification. Summery for Policymakers (International Geosphere-Biosphere Programme 2013) Merien happamoituminen jatkuu nopeana (CO2-raportti 2013) Deforestation and Its Extreme Effect on Global Warming (Scientific American 2012) Maanviljelijän varautuminen ilmastonmuutokseen (Joona, Ilmase-hanke 2016) Luonnon monimuotoisuuden suojelu: Suojelualueet ja uhanalaiset lajit (Ilmasto-opas) Ilmastonmuutos ja metsät (Suomen Luonnonsuojeluliitto) Biotalous on kestävä ratkaisu (Sitra)
Läs först om kolets kretslopp på jorden genom att stanna en stund på varje kolsänka. Efter det delas varje klass i grupper om 3–4 personer som blir servicetrupper för kolsänkorna. Varje grupp får ett ansvarsområde, antingen skogar, marken eller oceaner. Grupperna ska ta reda på:
a) Vilka arter eller organismer har ansvaret för kolupptagning i er kolsänka?
b) Vilka mekanismer används i kolupptagningen?
c) Med vilka metoder är det möjligt att främja en effektiv kolupptagning och vad eller vem kan hjälpa i detta?
d) Vilka levande och icke levande faktorer kan riskera genomförandet av den mest effektiva kolupptagningen?
Vi bekantar oss med virtuella kolträdets kolupptagning och sammanställer en frågesporttävling i ämnet:
http://hiilipuu.fi/sv
Vi deltar i Luonto-Liittos våruppföljning, vi följer islossningen eller deltar i rikstäckande uppföljning av dagfjärilar och diskuterar vad detta har att göra med klimatförändringen.
Vid fotosyntesen upptar träden kol från atmosfären och fungerar därmed som kolsänka. Skolan kan ha som tradition att plantera träd i samband med olika helgdagar och på det sättet öka antalet kolsänkor. Även om inte varje elev kan plantera ett eget träd kan till exempel varje avgångsklass plantera ett gemensamt äppelträd på skolgården och trädet kan sedan ge skörd och glädje för efterkommande elever.
Vi tänker ut hur jordbrukare och skogsvårdare kan hjälpa att begränsa klimatförändringen och att förbereda för den. Vilka olika faktorer ska man ta hänsyn till nu och i framtiden gällande födoproduktion och skogsvård?
På webbsidan CO2-raportti kan man se beräknade kolutsläpp på landskaps- och kommunnivån i Finland. Vi bekantar oss med kommunens eller landskapets utsläpp och funderar över viktiga påverkanspunkter. Dessutom ska eleverna i grupper genomföra en påverkanshandling på en identifierad påverkansplats: vi planerar en kommunikationskampanj eller någon annan kommunikativ åtgärd, skriver fullmäktigemotion eller dylikt.
Vi bekantar oss med kommunens eller närkommuners naturskyddsområden och funderar över varför de har etablerats. Är de till nytta avseende anpassning till klimatförändringen? Vad för slags diskussion förs kring naturskyddsområden? Är de hotade eller ska det etableras nya områden?Bildgalleri
Källor och ytterligare läsning
http://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/ilmio/-/artikkeli/1e92115d-8938-48f2-8687-dc4e3068bdbd/hiilidioksidi-ja-hiilen-kiertokulku.html
http://scholarworks.gvsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1029&context=biopeerpubs
http://www.mtt.fi/afs/pdf/mtt-afs-v18n3-4p171.pdf
http://www.smithsonianmag.com/science-nature/ten-species-are-evolving-due-changing-climate-180953133/?no-ist
https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/vaikutukset/-/artikkeli/399c86d0-fec7-472a-876c-75a862d37324/ekologiset-prosessit.html
https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/vaikutukset/-/artikkeli/0ea6b225-7188-4e21-8772-d84125851477/maailman-suurekosysteemit.html
https://ilmastotieto.wordpress.com/2013/02/04/ilmastonmuutos-lajien-sukupuuttojen-aiheuttajana/
http://www.tekniikkatalous.fi/tiede/vain-korallisaarella-elanyt-nisakas-nahtiin-viimeksi-vuonna-2009-ihmisen-aiheuttama-ilmastonmuutos-tappoi-sukupuuttoon-ensimmaisena-maailmassa-6559701
https://www.cbd.int/climate/intro.shtml
http://www.sll.fi/mita-me-teemme/ilmasto/ilmastonmuutos-ja-luonto
https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/vaikutukset/-/artikkeli/9f658194-8627-4ca9-b2e8-ed339bb4c1b9/itameren-erityispiirteet-saattavat-kadota-ilmaston-muuttuessa.html
http://www.igbp.net/download/18.30566fc6142425d6c91140a/1385975160621/OA_spm2-FULL-lorez.pdf
http://www.co2-raportti.fi/index.php?page=ilmastouutisia&news_id=4071
http://www.scientificamerican.com/article/deforestation-and-global-warming/
http://www.ilmase.fi/site/tietopaketit/maanviljelijan-varautuminen-ilmastonmuutokseen/
https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/vaikutukset/-/artikkeli/a75a76eb-eae5-4bcb-aec1-ee676f7c7a57/suojelu.html
http://www.sll.fi/mita-me-teemme/metsat/ilmastonmuutos_ja_metsat
http://www.sitra.fi/ekologia/biotalous